گرافیتی، رسانهای غیررسمی
نویسندگان
چکیده مقاله:
گرافیتی بهحسب ظاهر نوعی نشانهگذاری هدفمند به دست انسان بر سطوح مختلف محیط شهری به شمار میآید و ازجمله مهمترین اهداف آن ارتباط و پیامرسانی است. نخبهگرایان هنرهای تجسمی غالباً از گرافیتی بهعنوان پدیدهای خرابکارانه (وندالیسم) یاد میکنند، درحالیکه بررسیهای چند دهه اخیر بهوسیله پژوهشگران مطالعات فرهنگی، نشان داده است که اقلیتهای اجتماعی به دلیل دسترسی نداشتن به رسانههای رسمی بهمنظور پیامرسانی و اعلام هویتهای انسانشناختی و فرهنگیشان از ابزارهای گوناگون و ویژه گرافیتی که به سهولت در اختیارشان است استفاده میکنند. امروزه آثار گرافیتی صرفاً دیوارنوشتههایی شتابان با محتوای سیاسی و انقلابی نیستند. بلکه خردهفرهنگهایی هستند که مشخصاً جوانان از آن بهمنظور تبیین ویژگیهای سبک زندگیشان استفاده میکنند. این پژوهش در پی آن است که با توجه به ویژگی پیامرسانی گرافیتی و بهرهگیری از نظریات مطرحشده در حوزه مطالعات فرهنگی، به ارتباط مخاطب و قدرت در آثار گرافیتی از منظر رسانهای بپردازد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق کتابخانهای و بهصورت مشاهده آثار بوده و تجزیهوتحلیل دادهها نیز بهصورت توصیفی و تحلیلی انجامشده است. نتایج حاصل از پژوهش روشن میسازد که گرافیتی درواقع رسانهای غیررسمی است و در مقابل گفتمان غالب معنا مییابد و به ابزار بیانی خردهفرهنگهای اجتماعی بدل میشود و بر جدا ساختن مرزهای زیباشناختی تأکید میکند. ازاینرو گرافیتی با بیشترین تنوع گفتمانی همراه است
منابع مشابه
گرافیتی به منزل? هنر اعتراض
گرافیتی یکی از پدیدههای هنری مردمپسند جدید است که به ویژه از نظر ارتباط با خردهفرهنگها، فرهنگ اعتراض جوانان و هنر خیابانی در شهرهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته است. گرافیتی به منزل? راهی برای بیان عقاید و دیدگاههای گروههای سیاسی به حاشیه رانده شده یا محروم که از امکانات تبلیغات رسمی (پروپاگاندا) برخوردار نیستند، نیز مورد استفاده قرار میگیرد. جوانان هم به مدد نمادگرایی گرافیتی وجهی رمزگونه ...
متن کاملبمبهای گرافیتی و EMP و HPM
از دیر باز بشر در آرزوی تولید سلاحی بود تا بتواند او را هر چه سریعتر به مقصود که همانا نابودی دشمن است برساند . اختراع بسیاری از سلاحها او را تا حدود زیادی به این مهم رسابید ولی با اختراع سلاحهای اتمی ، مشکل دیگر یعنی کشتار بی حد و حساب موجودات زنده از طریق استفاده از این نوع سلاحها بود که روح اکثر انسانها را آزرده می نمود. سلاحهای هسته ای از قدرت تخریب بالایی برخوردارند،دیدگاه کلی در مورد ان...
متن کاملبررسی مضامین گرافیتی های شهرک اکباتان تهران
گرافیتی نوعی هنر رسانه ای غربی است که گروه های سیاسی به حاشیه رانده شده یا محروم از امکانات و تبلیغات رسمی برای بیان عقاید و دیدگاه های خود از آن بهره میگیرند. این هنر برای اولین بار در دهه80 میلادی در نیویورک به صورت رسمی معرفی شد. علاقهمندان به این حوزه به مدد نشانه های گرافیتی وجهی رمزگونه به بیان خود بخشیده و خود را از فرهنگ رسمی متمایز می کنند. در ایران هم مدتی است که هنرمندان ای...
متن کاملبمبهای گرافیتی و EMP و HPM
از دیر باز بشر در آرزوی تولید سلاحی بود تا بتواند او را هر چه سریعتر به مقصود که همانا نابودی دشمن است برساند . اختراع بسیاری از سلاحها او را تا حدود زیادی به این مهم رسابید ولی با اختراع سلاحهای اتمی ، مشکل دیگر یعنی کشتار بی حد و حساب موجودات زنده از طریق استفاده از این نوع سلاحها بود که روح اکثر انسانها را آزرده می نمود. سلاحهای هسته ای از قدرت تخریب بالایی برخوردارند،دیدگاه کلی در مورد ان...
متن کاملگرافیتی به منزل? هنر اعتراض
گرافیتی یکی از پدیده های هنری مردم پسند جدید است که به ویژه از نظر ارتباط با خرده فرهنگ ها، فرهنگ اعتراض جوانان و هنر خیابانی در شهرهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته است. گرافیتی به منزل? راهی برای بیان عقاید و دیدگاه های گروه های سیاسی به حاشیه رانده شده یا محروم که از امکانات تبلیغات رسمی (پروپاگاندا) برخوردار نیستند، نیز مورد استفاده قرار می گیرد. جوانان هم به مدد نمادگرایی گرافیتی وجهی رمزگونه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 7
صفحات 67- 84
تاریخ انتشار 2012-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023